Gebruikerswaardering: 0 / 5

Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

In 2009 kreeg WNL toestemming om als omroep actief te worden, op voorwaarde dat er geen banden zouden zijn tussen WNL en de Telegraaf Media Groep (TMG). Die eis werd gesteld omdat WNL mede dankzij een initiatief van toemalig Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs tot stand kwam. Paradijs vond dat het rechtse geluid in Hilversum ontbrak.

Samenwerking werd nadrukkelijk verboden, maar daar is daar wel sprake van, concludeert het Commissariaat voor de Media in een rapport dat begin maart 2015 naar staatssecretaris Dekker van Mediazaken werd gestuurd. Erger nog: de banden tussen WNL en TMG zijn zo hecht dat er 'risico's ten aanzien van de onafhankelijkheid' zijn en WNL 'mogelijk dienstbaar' is aan 'het maken van winst door de Telegraaf Media Groep'. Dat betekent dat het goed mogelijk is dat de Telegraaf Media Groep WNL gebruikt om de eigen winst te verhogen.

4,6 miljoen euro publiek geld


Zo schakelt WNL - net als andere omroepen in Hilversum - externe producenten in om televisieprogramma's te maken. Dat is niet verboden, maar volgens het Commissariaat voor de Media doet WNL zaken met maar één buitenproducent en dat is ook nog eens TVM: Telegraaf Video Media. En dat bedrijf is onderdeel van de Telegraaf Media Groep. Zo komt publiek geld via een u-bocht terecht bij TMG. In 2011 alleen al ging het om een bedrag van 4,6 miljoen euro.

GeenStijl & PowNed

Ook Webblog GeenStijl en omroep PowNed behoren tot het concern van de Telegraaf Media Groep, evenals het gratis dagblad Metro. PowNed bevind zich in het gebouw van de Telegraaf net als GeenStijl en GeenPeil

Glop Facebook agenda

Glop op Facebook