Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Woedend was de Telegraaf dat Metro columniste Ebru Umar was opgepakt vanwege een aantal kritische tweets over de Turkse president Erdogan Gaat het echter over het telegraafconcern zelf, dan zijn ze heel wat minder kritisch. Luuk Koelman columnist in de Metro in zijn colum:"Het referendum  ging niet over Oekraïne”. „Het ging zelfs niet over Europa of de EU. Het was simpelweg één grote pr-stunt om de marktwaarde van GeenStijl op te krikken.” "Zijn Collum wordt geweigerd "Hij mag dit niet schrijven op zijn vaste plek als donderdagse columnist in Metro. De gratis krant heeft Koelmans column geweigerd. Ook de Metro is een uitgave van het Telegraafconcern, net als GeenStijl. De auteur plaatste zijn column vervolgens op een eigen website.

In de geweigerde column zegt Koelman dat de makers van GeenStijl, mede-initiatiefnemers van het referendum, de volksraadpleging gebruiken om „het eigen bestaansrecht te bewijzen”. Volgens Koelman maakt GeenStijl verlies en had eigenaar Telegraaf Media Groep (TMG) het plan de site te verkopen. „Red de democratie? Nee, red GeenStijl. En het is ze gelukt. TMG heeft het weblog weer in de armen gesloten.

Hoofdredacteur Robert van Brandwijk van Metro, ook een uitgave van TMG, zegt dat Koelman „alles mag schrijven, behalve over interne zaken bij TMG en zijn dochterbedrijven. Dat is de afspraak. Dan moet hij maar een ander podium zoeken.”

Tilburger Luuk Koelman mocht dus niet schrijven over GeenStijl en het Oekraïnereferendum zijn column werd geweigerd door de hoofdredactie van de krant Metro. "Helaas, geweigerd ja" zei Koelman eerder. Hij vertelde toen dat hij niet negatief mag schrijven over zijn werkgever. GeenStijl valt namelijk, net als Metro, onder de Telegraaf Media Groep.

Koelman bood aan enkele passages aan te passen, maar dat was voor Metro niet genoeg. Koelman: „Het leuke van columnist zijn is dat je een hofnar bent. Je mag de koning beledigen. Maar blijkbaar niet binnen TMG. Dit past niet in het straatje van het bedrijf. Maar wat dan wel? Ik weet het niet meer. Dit is het ergste wat een columnist kan overkomen.”

Later laat de columnist weten dat hij na goed overleg met de hoofdredactie stopt met het schrijven van zijn column. Koelman schreef zeventien jaar voor de krant. Hij wil verder niet reageren over z'n vertrek bij de krant.

De Telegraaf heeft haar mond vol over vrijheid van meningsuiting, maar snoert columnisten in eigen gelederen met meningen die haar niet goed uitkomen de mond

Meer Telegraaf:

Telegraaf jat 4,6 miljoen Euro aan publiek geld.

Binnenkort

Demonstratie: Tegen de ontruiming van Amsterdam

december
zaterdag
15

Wij zijn boos over de uitverkoop van de stad: toerisme, airbnb, gentrification, verkoop van de sociale woningvoorraad, segregatie van buurten en wijken, het opjagen van sociale centra en non-profit organisaties, kleine bedrijfjes komen in de problemen vanwege extreme winkelhuren. De stad wordt onbetaalbaar.
Jongeren en studenten vinden nergens een betaalbare plek. Amsterdammers weten niet meer waar hun kinderen moeten wonen. Lerarentekort omdat er geen betaalbare woonruimte meer is voor nieuwe leerkrachten, verpleegkundigen, etc. Huurdersrechten worden uitgehold. Steeds meer...
15:00 h

Het is genoeg geweest! - Rode Hesjes Demonstratie

januari
zondag
13

De Rode Hesjes gaan naar Utrecht! Demonstreer met ons mee op zondag 13 januari! Na jaren te hebben geleden onder het wanbeleid van Rutte zeggen wij: het is genoeg geweest! Wees erbij en laat je stem horen. Eerlijke lonen, betaalbaar wonen, een sterke publieke sector (zorg, onderwijs, openbaar vervoer), en een zowel duurzame als inclusieve samenleving is niet te veel gevraagd!
13:00 h

Herdenking van de Februaristaking

februari
maandag
25
Op de website www.wiewarendestakers.nl zijn de bedrijven, beroepen en verhalen van stakers te vinden. Deze site bouwt voort op de oproep van het Amsterdams Stadsarchief uit 2015 om namen van Amsterdamse stakers en bijbehorende documenten daar te melden. Het Comité Herdenking Februaristaking 1941 maakt in 2018 een start met verzamelen, bewaren en zichtbaar maken. Onder het motto ‘wie waren de stakers in dit bedrijf en wie werken er nu’ zijn portretten van jonge collega’s gemaakt.

Glop Facebook agenda

Glop op Facebook