
Jimmy Dijk, de nieuwe lijsttrekker van de SP, wil gaan regeren. En wel met een kabinet dat bestaat uit een breed front van democratische partijen, zonder rechtse ruziezoekers. "Een coalitie van de SP tot en met het CDA," zegt hij in een groot interview met NRC.
"Gemeenschapsdenkers die de samenleving willen ombouwen in plaats van dat doorgeschoten individualisme van de VVD. Dan krijgen we het meest sociale kabinet ooit, daar snakken veel mensen naar. Als we doorstijgen naar een zetel of tien, kunnen we een sleutelpositie krijgen in de kabinetsvorming. Deze verkiezingen zijn voor ons, en ook voor Nederland, cruciaal. (...) We komen al een heel eind als we afspraken kunnen maken over regie en investeren in volkshuisvesting, over het terugdringen van winsten en marktwerking in de zorg en over het bestrijden van grote ongelijkheid. We zijn de afgelopen jaren op veel onderwerpen samen met het CDA opgetrokken. En als het gaat om de economie, hebben we lokaal altijd met de christelijke en sociale partijen samengewerkt, ook het CDA.”

Comments