start

Op 1 maart organiseert een coalitie van diverse woonstrijd- en andere groepen een woonprotest in Amsterdam, met een “wooncrisis city sightseeing tour langs ontruimde leegstand, dure yuppenhokken en uitgemelkte huisjes”. Uit de oproeptekst: “Na vijf jaar woonprotesten is er nog steeds niks verbeterd, en als we het regeerakkoord moeten geloven, blijft dat zo. In Amsterdam zijn 11.000 mensen dakloos, waaronder 1.500 kinderen, en staan tegelijkertijd 22.000 woningen leeg.”
- Read Time: 1 min
- Hits: 2026

Op woensdag 25 februari zal in het Huis van de Buurt in de Leidse wijk Stevenshof een verkiezingsdebat plaatsvinden voor de bewoners van de wijk. De wijkraad organiseert het debat in het kader van de komende gemeenteraadsverkiezingen. Helaas heeft men ook het extreem-rechtse Forum voor Democratie uitgenodigd, die voor het eerst meedoet aan de Leidse gemeenteraadsverkiezingen. Dat is onacceptabel, en dat willen we de wijkraad van de Stevenshof laten weten!
Forum voor Democratie is een extreem-rechtse partij met fascistische denkbeelden. De leden ervan grossieren in racisme en antisemitisme. De Stevenshof is een diverse buurt, maar als het aan Forum voor Democratie ligt, wordt een flink deel van de bevolking gedeporteerd. De partij wil “remigratie”, een neutraal klinkend woord voor etnische zuivering. Forum verspreidt allerlei complotleugens, en gebruikt haat en angst om mensen te beheersen en hen tegen elkaar op te zetten.
Lees verder
- Read Time: 1 min
- Hits: 1032

Na de presentatie van het nieuwe coalitieakkoord peilden FNV en CNV direct de stemming onder hun achterban. Wat blijkt: werkend Nederland kan zich absoluut niet vinden in de plannen van Jetten-I. De voorgenomen afbraak van de sociale zekerheid leidt tot grote woede en stakingsbereidheid op de werkvloer.
Het regeerakkoord van VVD, D66 en CDA bevat forse bezuinigingen op de werknemersverzekeringen. Werkenden betalen zelf premie voor dit sociale vangnet. FNV Uitkeringsgerechtigden analyseerde de plannen en waarschuwde voor de gevolgen. De overheid raakt namelijk precies de mensen die de ondersteuning het hardst nodig hebben.
De voorgestelde maatregelen zijn ingrijpend. Het kabinet halveert de WW-duur, waardoor werklozen maximaal één jaar WW krijgen. Daarna vallen zij direct in de bijstand. Ook breekt de coalitie de WIA verder af. De IVA-regeling voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten verdwijnt zelfs helemaal. Daarnaast verlaagt het kabinet het maximumdagloon met twintig procent. Dit betekent direct een lagere maandelijkse uitkering voor veel werkenden.
Lees verder
- Read Time: 1 min
- Hits: 2700
